Når potensielle kunder søker etter dine produkter eller tjenester vil du selvfølgelig at din bedrift skal komme så høyt som mulig. Det er det søkemotoroptimalisering (SEO) handler om. SEO øker synligheten til selskapet, bygger merkevaren, øker trafikken til nettsiden, troverdighet, har høy avkastning og gir bedre innsikt i kundeatferd.
#1 på et søkeord på Google får i gjennomsnitt 32.5% av trafikken, #2 får 17.6%, mens #9 får bare 2.6%
Statistics from Chitika Insights
Søkemotoroptimalisering er konstant i endring. På 90-tallet var “meta keyword” og “keyword stuffing” vanlig for å manipulere søkemotorene. Tidlig på 2000-tallet kunne du komme høyt på Google ved å linke samme søkeord og sende tusenvis av linker direkte til hjemmesiden ved hjelp av automatiserte programmer.
Over de siste årene har algoritmene blitt mye mer avanserte. Det er nå en rekke faktorer som spiller inn på hvilken nettside som rangeres hvor i søkeresultatene. Fremtiden for søk er uviss, men en ting er sikkert og det er at søkemotorene endres konstant. Firmaer må derfor være forberedt på investere i SEO i årene fremover for å opprettholde sin konkurransedyktighet i markedet.
Vi i Founder har jobbet med SEO i mer enn 5 år, kontakt oss for en uforpliktende konsultasjon.